0922-skyshowtime-week38-spinderiet-01.jpg
Nyheder / Analyse

Relevant outdoor for de unge?

3/10-22
Danskernes medieforbrug er under forandring. Særligt de unge vælger de traditionelle medier fra, til fordel for sociale medier. Et eksempel fra USA er, at de unge i højere grad benytter TikTok frem for Google, når de skal søge på nettet.

En lignende tendens ser vi også i Danmark når vi kigger på klassiske reachmedier, som TV og print.

TV: Som eksempel dækker TV ugentlig kun 55% af de 12-18 årige og 58% af de 19-34 årige og hvis vi kigger på TV’s totale dækning, lå den indtil for 10 år siden, stabilt mellem 90-95 % på en uge. Det tal er nu på 77 %. (kilde: Kulturministeriet/Mediernes udvikling i Danmark/Tv og streaming)

Print: Trykte dagblade har en dækning på 21% og 29% i målgrupperne 12-18 år og 19-34 år. Her er der de sidste ti år sket et væsentligt fald fra 74% og 79%. (Kulturministeriet/Mediernes udvikling i Danmark/Skrevne nyhedsmedier)

De to eksempler viser at unge flytter sig fra de traditionelle reachmedier, men spørgsmålet er så – hvor flytter de sig hen? Og hvordan sikrer man sig, at man rammer målgruppen med relevant kommunikation?

Den digitale generation

De unge flytter deres opmærksomhed online.  Begge grupper har rekordhøj tilslutning til sociale medier på 99 og 98 procent, med 82% der dagligt benytter platformene.  Det giver mange muligheder for at ramme den ønskede målgruppe. Dog er ingen medier uden deres udfordring og i tider hvor det er blevet sværere at målrette og måle på onlineannoncering, findes der naturligvis andre løsninger, der både kan stå alene, men samtidig støtter op om den digitale indsats.

Eksempelvis har vi i Clear Channel i vores studie IRLtoURL, påvist hvordan eksponering for et brand i den virkelige verden kan øge tilliden og tilknytningen til et brand online og øge impacten af den digitale kunderejse.

I studiet ”The Cookieless Future” (Lumen Research & JCDecaux) afprøvede man hvordan visuel priming, kan øge effekten af den digitale markedsføring. (læs mere her)

DOOH

Digital outdoor bliver hele tiden mere integreret i bybilledet, og med god grund. Den digitale platform giver nogle helt andre muligheder end traditionelt outdoor. Muligheden for full moving content, opdeling af komplekse budskaber og et format der går igen på sociale medier.

Gennem indsigter og data, kan budskabet udformes efter den kontekst som modtageren befinder sig i og ved at udnytte first-party data og kontekstuelle triggere, kan dit budskab udformes efter vejr, nyheder, tid på døgnet, sportsresultater og meget andet.
Et fælles studie mellem Clear Channel, JCDecaux og Posterscope, viste i 2020 at kontekstuelle relevante budskaber i gennemsnit øgede effektiviteten af kampagner med 17 % og generelt scorede kampagnerne højere på parametre som kreativitet, dwell time og awareness.

De unges foretrukne offentlige transport i København

Hvis vi tager et kig på hvilken type offentlig transport de unge fra København og Frederiksberg benytter, så ser vi at 67 % af de unge mellem 15 og 29 år benytter metroen hver uge. Dermed er metroen det foretrukne offentlige transportmiddel over S-toge og busser, hvor kun 55 % og 51 % benytter disse hver uge.

metrdaekning.png

Med sit stærke digitale netværk, store impactformater og rene eksponeringsmiljø, er Københavns Metro en oplagt arena, for brands der ønsker at kommunikere til og med de unge.

Ønsker du at høre mere om digital outdoor eller mulighederne i metroen?

Kontakt

Anna-Karina Haugaard

Sales Manager

Ring til os

+45 3644 0244. Eller send en e-mail til kundeservice@clearchannel.dk