Clear Channel tager første spadestik mod et komplet digitalt Outdoor-marked
13/12-23
Vi sætter nu kurs mod et komplet digitalt outdoor-marked, med Danmarks første digitale reklameskilte i trafikerede miljøer. Satsningen på DOOH sker for at imødekomme det store potentiale og herunder den lange række af fordele, som indkøbere og annoncører kan se frem til med et endnu større DOOH-netværk.
Det digitale outdoor-format kom til Danmark i 2016, og har indtil nu kun eksisteret i ikke-trafikerede miljøer; for eksempel i Københavns Metro, hvor vi satte nogle af de første digitale reklameskilte op i 2016. Men nu er det lykkedes at bryde igennem og få tilladelse til at implementere det digitale format i trafikken.
De første digitale Adshels i trafikerede miljøer er blevet sat op ude på Lufthavnsboulevarden ved CPH Airport.
Store fordele med DOOH
DOOH tilbyder indkøbere og annoncører store fordele, når de planlægger deres kommunikation og medieplan; med DOOH kan de let kommunikere med taktiske og kontekstuelle relevante budskaber, idet det digitale reklameindhold og visninger kan tilpasses efter lokationer, tidspunkt på dagen, begivenheder, eksterne data såsom vejret og en lang række andre faktorer. Dette øger selvsagt relevansen og dermed interessen for reklamerne, der kan øge den samlede kampagneeffekt med knap 20%*.
* The moments of truth, 2020.
En klar fordel, lyder det fra Allard de Wijkerslooth, der er Head of Media & Digital hos Carlsberg Danmark:
Ved lancering af årets julebryg anvendte vi DOOH til at skabe hype og fremkalde en ”sense of urgency” ved hjælp af en countdown, der tog sig ud som et kalenderlys. På denne måde skabte vi en taktisk kampagne, der kun var mulig med DOOH
Hertil viser internationale studier, at DOOH aktiverer og driver forbrugeren til online køb – nogle af de seneste tal viser, at hele 38% har besøgt et website, efter at have set en DOOH-reklame og 50% oplever ligefrem en købelyst, efter at have set en reklame på DOOH*.
*Sightline, The DOOH Difference 2022.
Verdens ældste reklamemedie i digital transformation
Outdoor-mediet er verdens ældste reklamemedie og samtidig et af de sidste massemedier, der fortsat vinder større og større indpas på mediemarkedet. I det udfordrede marked, oplever outdoor-mediet kun et fald på 0,7 i ad spend, i 2023, viser nye tal fra IRM. Et meget beskedent fald, hvor kun online-annoncering oplever en mere positiv udvikling med et løft på 1,4% og sammenlignet med alle andre mediegrupper, der oplever større nedgange. F.eks. ser man en nedgang i print-nyhedsmedier på 18,1%.
Men det gamle reklamemedie hviler ikke på laurbærrene, tværtimod. I disse år gennemgår mediet en digital transformation, og vi har netop taget de første spadestik mod et komplet digitalt outdoor-marked, med Danmarks første digitale reklameskilte i trafikerede miljøer.
Et større digitalt netværk, vil yderligere løfte fordelene ved DOOH. Claes Braagaard fra Omnicom Media Group udtaler:
”Vi ser frem til i endnu højere grad at kunne drage nytte af effekterne ved digital outdoor, i samspil med annoncørerne samt ikke mindst i vores medieoptimering og -planlægning,” og fortsætter:
Jeg forventer, at vi i løbet af de kommende år vil se samme udvikling i fordelingen af ad spend på henholdsvis DOOH og klassisk OOH, som vi har set i vores nabolande, hvor DOOH dels er væsentlig mere udbredt og dels er væsentlig mere anvendt. I Sverige stod DOOH således for 35% af spend på outdoor-kategorien i 2023
Om at nå denne milepæl, siger vores CEO, Karsten Rask Mikkelsen:
“Det er en milepæl for hele den danske outdoor-branche, at vi nu har igangsat digitaliseringen af reklamer i trafikerede miljøer. Erfaring fra vores nabolande viser, at det både er en fordel for annoncører, men i høj grad også for vores kommunale partnere, da der åbner sig en mulighed for at kommunikerer til borgerne i realtid. Dertil løfter det også borgeres opfattelse af deres by til en integreret del af den moderne verden”.
Clear Channel fortsætter digitaliseringen af outdoor-mediet i flere byer, allerede i starten af 2024; i Silkeborg, Skanderborg, Tårnby og Rødovre og fortsætter arbejdet i endnu flere kommuner i 1. halvår 2024.
Karsten runder af:
“Vi forventer, at vi for alvor kan skrue op for udrulningen i de kommende år og håber at annoncører og partnere vil bakke op”.